New York - Jazz

Manhattan, avui com ahir, ofereix als aficionats els millors clubs del món per a la música improvisada.

El carrer 52 de Manhattan no té avui res que la diferenciï de la 51, de la 53 (només distingida per la monumentalitat del MOMA) o de qualsevol altra del Midtown. Si potser, l'observador avisat trobarà una placa addicional en el seu encreuament amb la Sisena Avinguda, el sobrenom que remet al seu temps d'esplendor musical: Swing Street. Entre 1935 i 1965, aquest congost entre les avingudes Quinta i Setena era conegut per músics i aficionats al jazz com La carrer del swing o, simplement, The Sreet (El carrer). Les nits cremaven en un desenfrenament creatiu i vital al llarg d'una interminable ziga-zaga de clubs -Onyx, Downbeat, Three Deuces, Spotlite, Kelly's Stable, Famous Door...- on es forjaven davant del públic blanc les llegendes de Charlie Parker, Dizzy Gillespie o Thelonius Monk, els mateixos genis que inventaven al temps el jazz modern en interminables jam sessions de matinada en els clubs negres d'Harlem.

Les voreres del carrer 52 serveixen ara d'entrada a bancs, a botigues|tendes, a imposants condominis i a alguns teatres, sense rastre d'aquell temps mític. I tanmateix, aquest tros de la immensa ciutat és encara una parada ineludible per a aficionats en jazz de tot el món, que en la seva estada|estança de turistes no poden obviar el territori on es va fer sublim l'estil musical que més s'identifica amb aquesta ciutat. Asiàtics, àrabs i europeus recorren la 52 amb pas demorat, certificant com l'explosió immobiliària va guanyar la batalla. A mitjan la dècada de 1950 molts locals de La carrer i voltants, entre ells, alguns dels més coneguts, com Birdland, Blue Note o Iridium, van canviar els seus emplaçaments per locals allunyats del caríssim Midtown; altres van ser substituïts per clubs de striptease (com descriu amb fidelitat una de les poques pel·lícules que han honrat el jazz, Bird, de Clint Eastwood, 1988), o simplement van ser derrotats i van desaparèixer, deixant darrere de si la vibració sonora del seu record.

Va morir aquell temps i, tanmateix, el Nova York contemporani és encara la ciutat del jazz, un lloc replet d'espais en els quals escoltar bona música improvisada, el millor del món per a molts. "Aquest és un gran moment", assegura Javier Vercher, saxofonista espanyol establert en la Gran Poma. "S'està produint un relleu generacional. Els que va haver de dir molt entre 1995 i 2000 estan deixant un espai als nous músics, que encara ens freguem els ulls quan pugem a tocar amb gent com ells. Hi ha moments en què estem actives sobre l'escenari tres generacions diferents, músics de 60, 40 i 30 anys, i aquesta barreja|mescla genera molta creativitat, perquè les músiques de cada grup sonen d'una manera molt diferent i el que s'escolta és més lliure i obert," compte.

"Els millors intèrprets continuen venint a tocar aquí perquè l'ambient els remet al de les grans èpoques, però també hi ha una atracció per als joves, perquè en aquests locals tenen l'oportunitat de connectar amb els seus mestres," assegura Spike Wilner, amo de Smalls, un centre de referència per als que ja han destacat. I on cal anar per veure actuacions de qualitat? "El Greenwich Village és el gran refugi del jazz, aquí és on sobreviu l'esperit dels antics mestres i l'àrea propicia per veure el millor que s'està fent en l'actualitat", confirma el pianista Sam Yahel.
Els grans temples

El Lower West Side és, així doncs, la primera parada avui dia per a l'aficionat. Partint des de Washington Square i caient fins als últims estreps de la ciutat, llocs ja molt propers a la vora del riu Hudson. Aquí hi ha dos dels locals clàssics, la champions league dels jazzmen, on només s'accedeix quan s'ha acreditat un indubtable magisteri: el Blue Note i el Village Vanguard. El primer d'ells és, segurament, el més conegut de Nova York a tot el món, per allà passen molts turistes; el Vanguard, per contra, és una delicatessen per a experts en la matèria i públic local, l'únic dels clubs llegendaris que es manté al seu emplaçament original i sa i estalvi de canvis, el mite on s'han gravat més d'un centenar d'àlbums, entre ells, alguns discs històrics del gènere (directes de Bill Evans, SonnyRollins, John Coltrane...).

Sense sortir del West Village, amb accés lliure o pagant una petita entrada, gairebé mai superior a 20 dòlars, es pot elegir en funció del programa entre clubs com Garage, 55, Jazz Gallery, Fat Cat o Arthur's Tavern; tots ells d'un estil que podria definir-se com a clàssic. "A cada barri es toca d'una manera diferent, el West Village és el més europeu, a Harlem tot té una arrel més racial i a Brooklyn s'estan fent les coses més boges, el jazz més modern, que incorpora ja molta electrònica," complementa Vercher.

El pianista cubà Aruán Ortiz escolta complagut quan se li pregunta per l'èxit del seu barri, amb un somriure de reconeixement. "És que l'esperit de Bird segueix aquí, en el Village, on vivia, a la casa que encara es manté dempeus; i també als llocs pels quals van transitar Milers, Monk, Coltrane... Per als intèrprets és important trobar-se amb l'essència de tots ells, perquè en definitiva nosaltres només estem recreant i actualitzant el moviment d'avantguarda que ells van anar", conclou.

Uns altres dos noms de la classificació més elitista de clubs, que van mudar de la seva ubicació original, són el Birdland, que va prendre el seu nom del renom de Charlie Bird Parker i ara obre a la zona d'Hell's Kitchen, i Iridium, avui als voltants de Times Square, on lluita amb fermesa contra el Broadway dels musicals. En ambdós llocs coincideixen turistes de pas amb jazzeros de bon gust.

Escenaris per al mestissatge

El jazz sempre s'ha fet més gran així que|tal com abandona una tradició ben apresa en favor del diàleg amb altres estils; a través de les improvisacions dels seus intèrprets, de la seva habilitat per barrejar els sons del seu instrument amb els propis d'altres músics que els acompanyen sobre l'escenari. Allà hi ha la seva avantguarda, en la introducció d'elements vius i innovadors. Un exemple actual ho ofereix Francisco Em la, que converteix la seva bateria en una coctelera en la qual no falta l'arrel folklòrica cubana: "Inserit els ritmes de l'ambient en el qual em vaig criar i no sóc l'únic que introdueix nous factors; hi ha molt so underground i gent fent música bé bona en locals com Cachaça".

Com en l'època de la Swing Street, en la multiculturalitat d'Harlem -un barri cada vegada més de moda en el mutant illa-, es continua donant avui la millor fusió, fruit del pas de qui arriben de qualsevol part del món i s'instal·len als seus carrers, portant llengües i ritmes nous al seu heterodox equipatge. En aquesta zona nord de Manhattan es combinen clàssics vius com a Minton's (que va reobrir el 2006, després de 32 anys tancat), on el visitant pot participar en la celebració del compleix- anys d'un veí en la que tots canten variacions de l'Happy Birthday, amb cites del circuit més oficial, com Lenox Lounge. I entre ambdós és possible sorprendre's amb troballes enlluernadores, com el Saint Nick's Pub, situat a la zona de Sugar Hill, un local especialitzat en jazz africà, en el qual és possible assistir jams que s'estén en la matinada.

També s'accedeix a puixants nous ritmes africans en una altra de les noves àrees d'experimentació, l'única zona que creua ponts i abandona l'illa de Manhattan per assentar-se a Williamsburg, Brooklyn, el reducte dels artistes més joves. Allà hi ha Zebulon, porta d'entrada per als sons electrònics, que continuen més tard a Galápagos, Muses o Soft Spot. Des del seu paisatge postindustrial es divisa el Pont de Brooklyn, el Downtown i, més enllà, de nou el Village, temple en el qual resideix avui dia l'essència del jazz, que des d'aquí es discuteix i millora, com ha ocorregut sempre al llarg de l'intens segle de vida d'aquest gènere fosc i feliç.

Enllaços

Muses. 8320 Third Ave, New York, NY 11209,
(718) 745-2721
‎. the11thalley.com, map

Soft Spot. 128 Bedford Ave, Brooklyn, NY 11211,
(718) 384-7768‎. softspotbar.com , map

Galapagos Art Space. 70 N 6th St, Brooklyn, NY 11211,
(718) 384-4586‎. www.galapagosartspace.com, map

Zebulon LLC. 258 Wythe Ave, Brooklyn, NY 11211,
(718) 218-6934‎. www.zebuloncafeconcert.com , map

Saint Nick's. 773 Saint Nicholas Ave, New York, NY 10031,
(212) 283-9728. +info, map

Lenox Lounge. 288 Lenox Ave, New York, NY 10027
(212) 427-0253, www.lenoxlounge.com, map

Minton's Playhouse. 206 W 118th St, New York, NY 10026
(212) 864-8346, www.uptownatmintons.com, map

Arthur's Tavern. 57 Grove St, New York, NY 10014
(212) 675-6879, www.arthurstavernnyc.com‎, map

Fat Cat Billiards. 75 Christopher St, New York, NY 10014
(212) 675-6056, www.fatcatjazz.com, map

Jazz Gallery. 290 Hudson St, New York, NY 10013
(212) 242-1063‎, www.jazzgallery.org, map

Fifty Five Bar & Grill Inc. 55 Christopher St, New York, NY 10014
(212) 929-9883, www.55bar.com ,map

Garage Restaurant & Cafe. 99 7th Ave S, New York, NY 10014
(212) 645-0600‎, www.garagerest.com, map

Village Vanguard. 178 7th Ave S, New York, NY 10014
(212) 255-4037‎, www.villagevanguard.com, map

Iridium Jazz Club, 1650 Broadway, New York, NY 10019
(212) 582-2121‎, www.iridiumjazzclub.com, map

Blue Note Jazz Club. 131 W 3rd St, New York, NY 10012
(212) 475-8592‎, www.bluenotejazz.com, map

Birdland Jazz Club. 315 W 44th St, New York, NY 10036
(212) 581-3080‎, www.birdlandjazz.com, map

Text extret de: www.publico.es

Ciutats: New York > Jazz